ОСВІТНЯ ПРОГРАМА
КОМУНАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ
ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ №2 БЕРЕЗІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
на 2024-2025 навчальний рік
Зміст
Вступ.
Розділ 1. Проблема та
завдання, над яким працюватиме заклад дошкільної освіти у 2024-2025 навчальному
році.
Розділ 2. Права та обов'язки
здобувачів дошкільної освіти.
Розділ 3. Умови забезпечення
якості дошкільної освіти в ЗДО
1. Кадрове забезпечення
2. Середовище ЗДО
Розділ 4. Портрет випускника
1. Показники компетентності
2. Наступність між дошкільною та початковою
освітою
Розділ 5. Планування
освітньої діяльності ЗДО у 2024-2025 навчальному році
1. Навчальне навантаження
2. Форма планування роботи з дітьми
3. Планування взаємодії з
родинами вихованців
Розділ 6. Особливості організації
освітнього процесу
1. Профільне спрямування
2. Використання інноваційних методик та
технологій
Розділ 7. Якість наданих
освітніх послуг
Розділ 8. Програмно-методичне
забезпечення освітньої програми.
Розділ 9. Система внутрішнього забезпечення
якості освіти
Вступ
Комунальний заклад дошкільної
освіти №2 Березівської міської ради Одеської області - окремо розташована будівля
за адресою: 67300 Одеська область, Березівський район, місто Березівка, вулиця Слави,
53
Заклад дошкільної освіти розташований в
пристосованому приміщенні, функціонує з 1963 року.
E-mail: super.dnz2@ukr.net
Директор: Білоконь Оксана Анатоліївна
Кількість груп всього: 4
· раннього віку - 1
· дошкільного віку – 3
Режим роботи груп: 10,5 год.
Кількість дітей: 80 дітей
(відповідно до вимог роботи ЗДО під час дії воєнного стану)
Кількість педагогічних працівників
Педагогічний
колектив складається з 9 педагогів, з
них 7 вихователів, 1 1- директор закладу, 1- музичний
керівник
Директор: Білоконь О.А., освіта вища,
педагогічний стаж 32 роки.
Освітня діяльність у закладі дошкільної освіти у
2024/2025 навчальному році буде організована відповідно до:
Закон України:
● Закон України «Про
освіту»;
● Закон України «Про дошкільну
освіту»;
● Закон України «Про охорону
дитинства»;
● Положення про ЗДО;
● Санітарний регламент ДНЗ.
●
Про правовий режим воєнного стану (стаття 15 п. 44)
Діяльність закладів
дошкільної освіти в умовах воєнного стану регулюються низкою нормативних
документів, зокрема, Законом України «Про організацію
трудових відносин в умовах воєнного стану», листом ДСНС України від 14.06.2022 № 03-1870/162-2 «Про
організацію укриття працівників та дітей у закладах освіти» та листами
МОН:
● від 15.03.2022 № 1/3454-22 «Про перенесення атестації
педагогічних працівників у 2022 році»;
● від 15.06.2022 № 1/6435-22 «Щодо забезпечення освіти осіб
з особливими освітніми потребами»;
Розділ 1. Проблема та
завдання, над яким працюватиме заклад дошкільної освіти у 2024-2025 н.р.
Заклад дошкільної освіти
— навчальний заклад, що забезпечує реалізацію права дитини на здобуття
дошкільної освіти, її фізичний, розумовий і духовний розвиток, соціальну
адаптацію та готовність продовжувати освіту.
Освітній процес у
закладі дошкільної освіти здійснюється відповідно до програмно-методичного
забезпечення та є єдиним комплексом освітніх компонентів для досягнення
вихованцями результатів навчання (набуття компетентностей), визначених Базовим
компонентом дошкільної освіти (Державний стандарт дошкільної освіти)
затверджений наказом МОНУ №33 від 12.01.2021р., чинними освітніми комплексними
програмами, рекомендованими Міністерством освіти і науки України.
Пріоритетний напрямок роботи ЗДО «Гра розвиває, виховує,
навчає»:
- збереження психологічного та фізичного здоров’я дітей
дошкільного віку;
- безпека
життєдіяльності дошкільників;
- популяризація дошкільної освіти для дітей.
Основні завдання які поставлені на
2024-2025 згідно річного плану:
1. Гра – стратегія як засіб розвитку в
дошкільників уміння планувати спільну діяльність і приймати рішення.
2. Формування рухової та здоров’язбережувальної
компетентності, фізичний розвиток дітей дошкільного віку засобами створення
предметно-розвивального середовища та впровадження оздоровчих технологій.
3. Впроваджувати інтерактивні
форми, інноваційні методики та інформаційно-комп’ютерні технології з метою
підвищення компетенції педагогів.
Шляхи
реалізації завдань:
●
Використання інноваційних технологій;
●
Взаємодія з родинами вихованців;
●
Особистісно-орієнтований підхід до кожного вихованця;
●
Планування освітнього процесу;
●
Забезпечення наступності дошкільної та початкової ланок освіти;
● Здійснення
моніторингу якості надання освітніх послуг.
На літній період 2025 року
Мета: оздоровлення дитячого
організму та забезпечення позитивного емоційного стану дітей в літній період
зусиллями працівників ЗДО і батьків вихованців
Завдання:
1. Створити необхідні умови для
забезпечення оптимального рухового режиму, загартування та зміцнення здоров′я
дітей влітку, використовуючи сучасні методи оздоровчо – розвивального
напрямку та різноманітну дитячу діяльність.
2. Спрямувати роботу
педагогічного колективу та родини на оздоровлення дитячого
організму на природі шляхом комплексного загартування,
музичних і фізкультурних розваг, дозвіль; задовольняти рухову активність дітей.
3. Продовжувати розвивати у дітей дошкільного
віку пізнавальну активність за допомогою дидактичних та
настільно-друкованих ігор на розвиток логічного мислення.
Шляхи
реалізації завдань:
●
оптимізації рухового режиму;
●
розширення та поповнення розвивального середовища ЗДО відповідно до вимог
безпеки;
●
використання ігор з піском та водою;
●
самостійна ігрова та художня діяльність дітей;
●
просвіта батьків з питань оздоровлення і розвитку дітей;
● організація безпеки та
дозвілля дітей у пристосованому укритті.
Розділ 2. Права та
обов'язки здобувачів дошкільної освіти
Освіта є основою інтелектуального,
духовного, фізичного і культурного розвитку особистості, її успішної
соціалізації, економічного добробуту, запорукою розвитку суспільства,
об’єднаного спільними цінностями і культурою, та держави.
Метою
освіти є всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності
суспільства, її талантів, інтелектуальних, творчих і фізичних здібностей,
формування цінностей і необхідних для успішної самореалізації суспільного
вибору та спрямування своєї діяльності на користь іншим людям і суспільству,
збагачення на цій основі інтелектуального, економічного, творчого, культурного
потенціалу українського народу, підвищення освітнього рівня громадян задля
забезпечення сталого розвитку України та її європейського вибору.
Здобувачі
освіти мають право на:
●
розвиток, навчання та виховання;
●
індивідуальну освітню траєкторію, що реалізується, зокрема, через вільний
вибір видів, форм і темпу здобуття освіти, методів і засобів навчання;
●
якісні освітні послуги;
●
справедливе та об’єктивне оцінювання результатів розвитку;
●
відзначення успіхів у своїй діяльності;
●
безпечні та нешкідливі умови перебування в закладі;
●
повагу людської гідності;
●
захист під час освітнього процесу від приниження честі та гідності,
будь-яких форм насильства та експлуатації, дискримінації за будь-якою ознакою,
пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю здобувача освіти;
Здобувачі
освіти зобов’язані:
●
виконувати вимоги освітньої програми, дотримуючись принципу академічної
доброчесності, та досягти результатів розвитку, передбачених стандартом освіти
- Базовим компонентом дошкільної освіти України;
●
поважати гідність, права, свободи та законні інтереси всіх учасників
освітнього процесу, дотримуватися етичних норм;
●
відповідально та дбайливо ставитися до власного здоров’я, здоров’я
оточуючих, довкілля;
●
дотримуватися установчих документів, правил внутрішнього розпорядку.
Держава надає батькам здобувачів освіти
допомогу у виконанні ними своїх обов’язків, захищає права сім’ї.
Органи державної влади та органи місцевого
самоврядування мають поважати право батьків виховувати своїх дітей відповідно
до власних релігійних і філософських переконань, а суб’єкти освітньої
діяльності мають враховувати відповідні переконання під час організації та
реалізації освітнього процесу, що не повинно порушувати права, свободи та
законні інтереси інших учасників освітнього процесу.
Інші права та обов’язки батьків здобувачів освіти можуть встановлюватися
законодавством, установчими документами закладу освіти і договором про надання
освітніх послуг (за наявності).
Особам з особливими
освітніми потребами освіта надається нарівні з іншими особами, у тому числі
шляхом створення належного фінансового, кадрового, матеріально-технічного
забезпечення та забезпечення розумного пристосування, що враховує індивідуальні
потреби таких осіб, визначені в індивідуальній програмі розвитку.
Для навчання,
професійної підготовки або перепідготовки осіб з особливими освітніми потребами
застосовуються види та форми здобуття освіти, що враховують їхні потреби та
індивідуальні можливості.
Залучення здобувачів
дошкільної освіти під час освітнього процесу до виконання робіт чи до участі у
заходах, не пов’язаних з реалізацією освітньої програми, забороняється, крім
випадків, передбачених рішенням Кабінету Міністрів України.
/Згідно з Законом України «Про освіту», що набрав
чинності 28.09.2017 /
Розділ 3. Умови забезпечення якості
дошкільної освіти в ЗДО
1. Кадрове
забезпечення
Керуючись Законом
України «Про дошкільну освіту», адміністрація ЗДО приймає на роботу тільки
педагогів, які мають відповідну повну вищу та неповну вищу педагогічну освіту.
Заклад повністю укомплектований педагогічними кадрами та обслуговуючим
персоналом.
Підбір і розстановка
педагогічних кадрів має велике значення як у роботі з дітьми так і в роботі
колективу в цілому. При комплектації груп педагогічними працівниками
намагаємось враховувати психологічну сумісність педагогів, рівень їх
професіоналізму, досвід роботи, ділові якості.
Педагогічні кадри
за віковими групами закріплюються наказом по дошкільному навчальному закладу на
початку року. Адміністрація ЗДО диференційовано підходить до
вихователя-початківця і до досвідченого педагога-майстра, створюючи усі умови
для розкриття їх творчого потенціалу. В цілому робота колективу ЗДО відмічається
стабільністю та позитивною результативністю.
Специфічна
особливість педагогічного колективу ЗДО полягає в єдності майстерності
висококваліфікованих вихователів і перспективних молодих спеціалістів,
об’єднанні зусиль педагогічного та обслуговуючого персоналу в розвитку дитини.
У кадровій
політиці адміністрація ЗДО керується основними тенденціями роботи з кадрами та
нормативно-правовими документами з цього питання. Аналіз штатного розкладу,
наказів із кадрових питань, матеріалів атестації, особових справ, документів
про освіту та кваліфікацію свідчить, що педагогічні працівники в цілому
відповідають вимогам до займаних посад.
Для кожного педагогічного працівника чітко
визначені функціональні обов’язки та посадові інструкції, які розроблені
відповідно до вимог кваліфікаційних характеристик.
Реалізацію змісту
освітньої програми здійснює команда кваліфікованих педагогів.
Навчальний рік у закладі
починається 1 вересня і закінчується 31 травня наступного року, літній
оздоровчий період – з 1 червня по 31 серпня.
Під час підготовки до
нового навчального року у ЗДО проведено тренування з учасниками освітнього
процесу щодо опрацювання алгоритму дій у разі оголошення сигналу повітряної
тривоги або іншої надзвичайної ситуації та серію тематичних занять щодо
збереження життя та здоров’я й надання домедичної допомоги
2. Середовище ЗДО
Розвивальне середовище – це сукупність
умов, які забезпечують різнобічний розвиток дітей; це система матеріальних
об'єктів їхньої діяльності. Створення в закладі дошкільної освіти повноцінного
розвивального середовища та забезпечення відповідної позиції вихователя в
організації діяльності дітей – провідний засіб реалізації завдань сучасного
реформування освіти. Адже правильно організоване розвивальне середовище сприяє
соціалізації дитини, впливає на всі аспекти її розвитку.
Однією з основних умов
створення в закладах дошкільної освіти розвивального довкілля для дітей
дошкільного віку є опора на особистісно орієнтовану модель взаємодії між
педагогом і дітьми. Це означає, що пріоритетною метою виховання є формування
гармонійної та всебічно розвиненої особистості. Завдання педагога полягає у
забезпеченні інтересів дитини у задоволенні її природних нахилів і потреб.
Дорослий у своїй педагогічній діяльності керується положенням: «Не поруч, не
над, а разом».
Розвивальне середовище –
комплекс психолого-педагогічних, матеріально-технічних, санітарно-гігієнічних,
естетичних умов, що забезпечують організацію життя дітей у дошкільному закладі.
«В цілому розвивальне середовище можна представити у вигляді круга, в центрі
якого розташоване «Я» (мій простір, середовище мого внутрішнього життя) і який
поділено на сегменти – предметно-ігрове, природне та соціальне середовище», –
зазначає О.Кононко.
Обов'язковою умовою
забезпечення ефективного розвитку дитини є створення розвивального середовища в
єдності всіх його складників, а саме: природного; предметно-ігрового;
соціального; власного «Я» дитини, тобто організоване відповідно до програми
розвитку дитини дошкільного віку.
Для створення оптимального
розвивального простору підібрано різне обладнання (ігрове, навчальне, спортивне
тощо), продумано його оптимальне розміщення та визначено кількість. Важливо
пам’ятати, що розвивальний простір створюють не для зручності педагога, а для
того, щоб дитина могла вільно, відповідно до своїх смаків і настрою, обирати
той чи інший осередок. Не треба піклуватися лише про кількісне наповнення
групової кімнати ігровими атрибутами і при цьому забувати про те, що їх
достатня кількість не завжди забезпечує повноцінний розвиток дітей.
В освітньому процесі ми використовуємо дидактичні, настільно-друковані
ігри, різні види театрів, залучати дітей до малювання та поробок з паперу,
природного матеріалу тощо.
Особливу увагу зосереджено на педагогічній
діяльності тих груп, до яких зараховано дітей зі статусом внутрішньо
переміщених осіб. Адже ці вихованці потребують окремого психолого-педагогічного
супроводу у процесі адаптації до нових умов, тож педагогічним працівникам
потрібно:
● спостерігати за такими дітьми;
● враховувати в освітній роботі інформацію
щодо їхнього психічного стану;
● впроваджувати види діяльності, які
сприятимуть емоційній підтримці дітей та налагодженню комунікації з ними;
використовувати індивідуальний підхід у роботі з вихованцями;
●
залучати їх до колективної творчої діяльності.
Освітнє середовище має бути не лише
безпечним, а й інформативним, цікавим, змістовним, стимулювати когнітивний,
емоційно-ціннісний та діяльнісно-поведінковий розвиток дітей. Сучасний
універсальний дизайн орієнтований на особистісний розвиток дитини задля
реалізації її індивідуальної освітньої траєкторії та включає зонування
групового простору на гамірні та тихі зони, облаштування в ньому осередків за
інтересами. У вікових групах достатньо простору для організації різних видів
діяльності та вільної гри.
Розділ 4. Портрет випускника
1. Показники компетентності
Психофізіологічний розвиток:
●
має зрілі мозкові структури та функції;
●
характерною є відносна стабільність та рухливість нервової системи;
●
проявляє достатню рухову активність;
●
проявляє умілість рук, практичну вправність;
●
здорова, не має хронічних хвороб;
●
володіє основними гігієнічними навичками;
●
знає свою статеву належність, усвідомлює її незмінність, розуміє, чим
відрізняється від представників протилежної статі;
●
володіє основами безпеки життєдіяльності;
●
працездатна, втомлюється лише після чималого навантаження;
●
користується як провідною правою/лівою рукою;
● не заїкається і не має
інших невротичних проявів.
Соціальний розвиток:
●
приймає соціальний статус школяра, усвідомлює його важливість;
●
відкрита контактам, комунікабельна;
●
прихильно, доброзичливо ставиться до рідних, знайомих, товаришів;
●
уміє налагоджувати взаємодію, працювати в команді;
●
узгоджує індивідуальні інтереси з груповими;
●
реалізує основні моральні принципи, прагне дотримуватися в поведінці та
діяльності соціальних норм і правил;
●
намагається уникати конфліктів, мирно розв’язує спірні питання, може дійти
згоди, домовитися;
●
орієнтується у поведінці на вимогу дорослого та на совість як внутрішню
етичну інстанцію;
●
усвідомлює межі схвалюваної і соціально неприйнятної поведінки;
●
володіє більш-менш адекватною самооцінкою;
●
поважає себе та інших;
● має сформований абрис
дитячого світогляду, елементарну систему ставлень.
Інтелектуальний розвиток:
●
володіє елементарною системою знань про основні предмети і явища
навколишнього світу та саму себе, а також деякими простими поняттями;
●
уміє концентрувати увагу, виконує вимогу за інструкцією дорослого;
●
диференційовано сприймає різноманітну інформацію (візуальну, аудіальну,
тактильну);
●
здійснює елементарні операції аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення,
класифікації;
●
усвідомлює основні зв’язки між явищами;
●
має розвинене логічне запам’ятовування - добре запам’ятовує і відтворює;
●
встановлює логічну послідовність подій;
●
відтворює зразок на вимогу;
●
робить припущення, висуває гіпотези, виявляє елементи креативності;
●
розрізняє звуки мовлення, співвідносить їх з буквами, синтезує звуки у
слова; знаходить потрібні слова для вираження думки, використовує складні
речення;
●
диференціює числа, додає і віднімає у межах 10, визначає найпростіші зміни
цифрових рядів;
●
розрізняє реальне і уявне, зовнішнє і внутрішнє;
● знайома з деякими
основами початкових наукових знань.
Мотиваційний розвиток:
●
хоче йти до школи;
●
вирізняється високою допитливістю — розвинена пізнавальна мотивація;
●
може поступитися «хочу» заради «необхідно», відмовитися від бажаного на
користь соціально важливого;
●
має сформовану мотивацію досягнення, прагне досягти успіху;
●
свідомо й відповідально ставиться до майбутнього шкільного життя;
●
зацікавлено ставиться до спілкування з новими дорослими та однолітками;
●
у соціально прийнятний спосіб самореалізовується, самостверджується;
● має сформовану первинну
систему матеріальних і духовних потреб.
Емоційний розвиток:
●
переживає глибоко, виражає почуття щиро, яскраво;
●
сприйнятлива, диференціює емоційно-смисловий характер зовнішніх впливів,
чутлива до нього;
●
знає основні емоції, особливості їх вираження мімікою, жестами, діями,
тональністю голосу;
●
адекватно виражає свої ставлення, настрій, стан;
●
утримується від імпульсивних реакцій, негативних емоцій;
●
чутлива до значущих людей, виявляє чуйність, намагається бути суголосною
стану та настрою інших;
●
оптимістично ставиться до проблем і складностей, має сформоване почуття
гумору;
● володіє елементарною
емоційною культурою, самовиражається у соціально прийнятний спосіб.
Розвиток вольової сфери:
●
свідомо приймає та утримує мету, діє цілеспрямовано;
●
концентрує увагу на завданні, певний час не відволікається;
●
мобілізує себе на виконання завдання;
●
розраховує на власні сили, розмірковує і поводиться самостійно;
●
звертається по допомогу лише в разі об’єктивної необхідності;
●
конструктивно розв’язує проблеми, долає труднощі;
●
доводить розпочате до кінця;
●
може відстояти власну точку зору;
●
визнає свої помилки;
● дотримується своїх
обіцянок.
2. Наступність між дошкільною та початковою освітою
Наступність між дошкільною та початковою
освітою – це забезпечення неперервності здобуття людиною освіти. Наступність в
освіті необхідна для створення єдиного освітнього процесу, що логічно
продовжується від дитячого садка до школи. Цей процес допомагає досягти
цілісного розвитку особистості.
Під час навчання у дітей формуються базові
компетентності – вміння, знання та навички, які необхідні для подальшого
навчання та життя загалом. Володіння українською та іншими мовами, математичні
навички, знання в галузі природничих наук, техніки або культури – цьому дитина
навчається в молодшій школі завдяки тим компетентностям, що сформувались у неї
в дитячому садку.
У дошкільному віці діти починають
розвивати, зокрема допитливість, ініціативність, відповідальність,
креативність, навички комунікації. Початкова освіта базується на цих навичках і
поглиблює їх.
Перехід між дитячим садком і школою має бути поступовим, оскільки діти
мають пройти період адаптації. Адаптація дитини буде значно легшою, якщо у
перші роки навчання в школі будуть продовжувати та підіймати на інший рівень ту
діяльність, яка була в дитячому садку. Наступність в освіті означає збереження основних
видів діяльності дітей дошкільного віку в початковій школі, зокрема:
●
спілкування;
●
ігри;
●
рухова активність;
●
пізнавальна діяльність;
● засвоєння господарсько-побутових
навичок;
ліплення, малювання, аплікація, конструювання, слухання музики, спів,
хореографія, театральна діяльність.
Розділ 5. Планування освітньої діяльності
ЗДО у 2024-2025 навчальному році
1. Навчальне навантаження
При визначенні навчального навантаження в
ЗДО було враховано Наказ МОН України «Про затвердження гранично допустимого
навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних
типів та форми власності» від 20.04.2015 № 446. Згідно з цим нормативним
документом було складено перелік форм роботи з дітьми, що не виходить за
визначені ним межі навчального навантаження.
Набуття різних видів
компетенцій дитиною дошкільного віку відбувається в різних видах діяльності:
ігровій - провідній для дітей дошкільного віку; руховій; природничій;
предметній; образотворчій, музичній, театральній, літературній;
сенсорно-пізнавальній і математичній; мовленнєвій; соціокультурній та ін.
Для реалізації Базового
компоненту дошкільної освіти в групах дошкільного віку використовується освітня
програма.
Зміст освітньої роботи з
дітьми структурований за принципом інваріативності та варіативності. Він
дає змогу відійти від традиційної системи знань, оскільки уможливлює інтеграцію
різних видів діяльності. Реалізація програмних вимог забезпечить належні умови
для зростання здорової, щасливої, самодостатньої, творчої особистості.
Види діяльності
Розподіл занять на
тиждень в організованих видах діяльності укладається за змістовними освітніми
лініями відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України
20.04.2015 №446 «Про затвердження гранично допустимого навантаження на дитину у
дошкільних навчальних закладах різних типів та форми власності». Кількість
занять інваріантної складової повністю відповідає вимогам наказу. Види
діяльності плануються за освітніми лініями: «Дитина в соціумі», «Гра дитини»,
«Дитина у природному довкіллі», «Дитина у світі мистецтва (музична,
образотворча, театральна тощо), «Дитина у сенсорно-пізнавальному просторі», «Мовлення
дитини», «Здоров’я та фізичний розвиток». Реалізація програми передбачає
врахування принципу інтеграції освітніх ліній у відповідності з віковими
можливостями і особливостями вихованців.
Для реалізації діяльності
використовуються:
●
Освітня програма для дітей від 2 до 7 років «Дитина»
Форми організації освітнього процесу
Набуття різних видів
компетенцій дитиною дошкільного віку відбувається в різних видах діяльності
(ігровій ― провідній для дітей дошкільного віку; руховій; природничій; предметній;
образотворчій, музичній, театральній, літературній; сенсорно-пізнавальній і
математичній; мовленнєвій; соціокультурній та інших) і вимагає практичного
засвоєння дитиною системи елементарних (доступних) знань про себе та довкілля,
моральних цінностей, уміння доречно застосовувати набуту інформацію.
Організоване навчання проводиться у формі інтегрованих занять, починаючи з 2-го
року життя. Протягом дня рівномірно розподіляються всі види активності за
основними лініями розвитку залежно від бажань та інтересу дітей.
Тривалість спеціально організованих
фронтальних занять становить:
- у ясельній
групі – не більше 10 хвилин;
- у молодшій
групі – не більше 15 хвилин;
- у середній
групі –20 хвилин;
- у старшій
групі –25 хвилин.
Тривалість перерв між заняттями – не менше
10 хвилин.
Розподіл занять на тиждень в організованих
видах діяльності укладається за змістовними освітніми лініями відповідно до
наказу Міністерства освіти і науки України 20.04.2015 №446 «Про
затвердження гранично допустимого навантаження на дитину у дошкільних
навчальних закладах різних типів та форми власності». Кількість занять
інваріантної складової повністю відповідає вимогам наказу.
В освітньому процесі
використовуються такі форми організації діяльності дітей: інтегровані,
комплексні, індивідуальні, індивідуально-групові, групові заняття.
Планування також включає наступні
організовані форми освітньої роботи:
▪ організована ігрова
діяльність – дидактичні, сюжетно-рольові, режисерські, рухливі,
конструкторсько-будівельні, розвивальні, народні, театралізовані ігри,
ігри-драматизації тощо;
▪ організована
навчально-пізнавальна діяльність – спостереження, віртуальні подорожі,
екскурсії у природу й соціум, квести, пізнавально-розвивальні бесіди,
дидактичні ігри, елементарні досліди й дитяче експериментування у повсякденному
житті, індивідуальна робота;
▪ організована трудова
діяльність – індивідуальні і групові трудові доручення, чергування, колективна праця,
господарсько-побутова праця, самообслуговування, праця в природі, художня
праця;
▪ організована
художньо-продуктивна діяльність – образотворча, музична, літературна,
театралізована діяльність, розваги, свята, індивідуальна робота;
▪ організована
комунікативно-мовленнєва діяльність – спеціальні мовленнєві заняття, бесіди,
розмови, створення і розв’язання певних освітніх ситуацій, спілкування,
індивідуальна робота;
▪ організована рухова
діяльність – заняття з фізичної культури, музики, різні форми організації дитячої
праці, рухливі ігри, фізкультурні свята, розваги, ранкова, пальчикова
гімнастика і гімнастика пробудження після денного сну, фізкультурні хвилинки,
динамічні паузи тощо.
Самостійна діяльність дітей у закладі дошкільної освіти носить
як індивідуальний, так і груповий (колективний) характер.
Форми організації самостійної діяльності:
ігрова, пізнавальна, трудова, художня, рухова, комунікативна, мовленнєва тощо.
У освітньому процесі використовуються
різні типи і види занять, а також міні-заняття упродовж дня.
Типи занять:
● фронтальні заняття (вся
група);
● групові заняття (до 15
дітей);
● індивідуально-групові
заняття (до 8 дітей);
● індивідуальні заняття
(1-4 дітей).
Види занять:
● комплексні заняття;
● тематичне заняття
● комбіноване заняття
● домінантне заняття
● сюжетно-динамічні
заняття
● інтегровані заняття
При організації роботи ЗДО всі
працівники керуються планом роботи закладу на 2024/2025 навчальний рік, який
розглядається на педагогічній раді та схвалюється нею, затверджується
директором закладу.
Форма планування освітньої діяльності - за
режимними моментами.
Вихователі планують роботу з дітьми
використовуючи 2 види планів: перспективний та календарний. Кожна група планує
роботу з дітьми враховуючи їх вікові особливості та завдання програм.
Перспективний план розробляється на 2
тижні/ 1 місяць наперед. В ньому зазначається:
- теми тижнів;
- мета освітньої діяльності (на місяць);
- комплекси вправ ранкової гімнастики та
гімнастики після денного сну;
- орієнтовний розподіл занять на тиждень;
- робота з батьками на місяць;
- примітка для зазначення змін у
плануванні тощо.
Перспективні плани ЗДО мають систему
умовних позначок для зручності планування, які зазначені на зворотному боці
плану.
У календарному плані зазначаються:
- тема тижня, дня;
- дата;
- І чи ІІ половина дня;
- форми та методи роботи визначені
перспективним планом роботи у поширеному вигляді в порядку проведення;
- освітня лінія (напрямок) на полях проти
зазначених форми чи методу роботи.
2. Планування взаємодії з
родинами вихованців (додатки)
Протягом 2024-2025 н.р. в закладі діє
перспективний план роботи з батьками, для батьків вихованців всіх вікових груп.
План розглядається на педагогічній раді як додаток до річного плану та
схвалюється до використання. Планом визначено форми роботи з батьками згідно з
планом роботи ЗДО на 2024-2025 навчальний рік. Відповідно до загального плану
взаємодії з родинами вихованців вихователі складають план роботи з
батьками для кожної вікової групи на рік та затверджуються директором ЗДО.
Щомісяця у перспективному плані роботи з дітьми
вихователі зазначають форми взаємодії з родинами вихованців на вказаний місяць
відповідно до складаного плану на рік у відповідній графі. Таким чином плануючи
взаємодію з родинами вихованців вихователі здійснюють її систематично та у
повному обсязі.
Ключовою передумовою налагодження
ефективного та дієвого освітнього процесу є партнерська взаємодія між батьками
та педагогічним колективом. Аби організувати ефективну взаємодію всіх учасників
освітнього процесу можна використовувати різноманітні онлайн сервіси та
ресурси, зокрема:
● сайт закладу освіти. Для якісного
функціонування слід постійно оновлювати й поповнювати інформаційне наповнення
сайту, розмістити на ньому завдання і рекомендації для батьків щодо роботи з
дітьми, створити віртуальну бібліотеку з добіркою освітніх ресурсів;
● оптимальні канали комунікації для
здійснення кожного конкретного завдання, проведення індивідуальних консультації
з фахівцями (відеоконференція, форум, чат, блог, електронна пошта, анкетування,
соціальні мережі тощо);
● месенджери (Viber, Telegram) для
оперативного спілкування з батьками;
●
електронні платформи Zoom, Google Meet, Google Classroom, Microsoft Teams
тощо.
Розділ 6. Особливості організації
освітнього процесу
1. Профільне спрямування
(додатки)
Життя і здоров`я дітей —
найважливіша цінність
Загальновідомо:
дитинство — унікальний період у житті людини, адже саме в цей час формується її
здоров’я, відбувається становлення особистості. Досвід дитинства багато в чому
визначає доросле життя людини.
Дитина, її життя і здоров’я — найвища
цінність держави. Тож захистити її від можливих небезпек і навчити безпечно
взаємодіяти з довкіллям (предметним, природним та соціальним ) —
одне з провідних завдань, визначених у головному документі дошкільної освіти —
Базовому компоненті.
Так, саме заклад дошкільної освіти:
● створює безпечні та
нешкідливі умови розвитку, виховання та навчання дітей, режим роботи, умови для
фізичного розвитку та зміцнення здоров’я відповідно до санітарно-гігієнічних
вимог та забезпечує їх дотримання;
● формує у дітей
гігієнічні навички та основи здорового способу життя, норми безпечної
поведінки;
● сприяє збереженню та
зміцненню здоров’я, розумовому, психічному й фізичному розвитку дітей.
Щоб забезпечити
гармонійний розвиток людини, потрібно з дошкільного віку формувати у
дітей усвідомлення цінності свого життя і здоров’я, бережного ставлення
до власного здоров’я, вироблення стереотипів безпечної поведінки в довкіллі.
Адже, проблема навчання дітей правил особистої безпеки потребує уваги з
боку дорослих: педагогів і батьків. Слушні та вчасні поради дорослих повинні
допомогти дитині зберегти своє життя, зміцнити здоров’я, усвідомити, що грати
можна не скрізь і що деякі заборони та правила – не примхи дорослих, а життєва
необхідність.
Головна мета – формування в кожної дитини активної життєвої позиції щодо
власного життя та власної безпеки, формування здорового способу життя,
накопичення ними знань та навичок безпечної поведінки вдома, на вулиці, у
дошкільному навчальному закладі, в природі тощо.
Основні напрямки роботи педагогічного колективу з
формування знань дітей з безпеки життєдіяльності:
(взаємодія з довкіллям: предметним,
природним та соціальним)
● створення належних умов
для безпечної життєдіяльності;
● формування елементарної
життєвої компетенції з питань безпеки;
● виховання основ
безпечної поведінки у дітей;
● культура безпеки
дорослих, відповідальне ставлення до життя та здоров’я малят.
Максимального ефекту
можна досягти лише тоді, якщо в діяльності педагогічного та батьківського
колективів буде відпрацьовано єдину стратегічну лінію спрямовану на
формування у дітей знань правил безпеки життєдіяльності. Реалізація всіх
завдань з даної проблеми у ЗДО можлива лише через комплексну,
цілеспрямовану роботу шляхом організації та проведення різних форм роботи
з дітьми (з врахуванням вікових та індивідуальних особливостей дітей),
які сприятимуть усвідомленню цінності власного життя, бережному ставленню
до здоров’я, виробленню стереотипів безпечної поведінки в довкіллі.
Етапи освітньої роботи з формування в
дошкільнят навичок безпечної поведінки:
●
Підготовчий етап. Полягає в отриманні та частковому узагальненні вражень про небезпеку,
що може чатувати на дітей у довкіллі. Доречні такі форми і методи роботи, як
екскурсія, цільова прогулянка, спостереження, читання художніх творів,
розглядання ілюстрацій, перегляд відеофільмів, мультфільмів тощо.
●
Основний етап. Робота з формування певної системи уявлень та вироблення навичок
безпечної поведінки. На цьому етапі доцільно застосовувати різні види ігор з
елементами безпеки життєдіяльності, бесіди, складання описових та творчих
розповідей дітьми, розучування комплексів загальнорозвивальних вправ, віршів,
виконання трудових доручень тощо.
●
Практичний етап. На цьому етапі діти мають застосовувати набуті знання та вміння на
практиці. Доречним буде використання таких форм і методів роботи, як
розв’язання проблемних ситуацій, творчих завдань, пошуково-дослідницька
діяльність, проведення свят, розваг, змагань, конкурсів тощо.
Форми роботи з дітьми з безпеки
життєдіяльності
●
Спостереження
●
Бесіди пізнавального та узагальнюючого змісту
●
Заняття
●
Різні види ігор
●
Екскурсії
●
Спортивні свята та тематичні розваги
●
Запис радіопередач
●
Виставки (продуктивна діяльність)
Вся педагогічна робота з вихованцями
закладу щодо підвищення рівня знань правил безпеки
життєдіяльності та ефективного формування у них навичок безпечної
поведінки здійснюється з урахуванням основних загально – дидактичних принципів:
●
Гуманізації, що вимагає врахування можливостей,
особливостей та потреб дитини ;
●
науковості й доступності , який полягає в
засвоєнні дитиною реальних знань,які правильно відображають дійсність і не
суперечать науковому розумінню понять, явищ; у навчанні дітей треба йти від
простого до складного ,від невідомого до відомого ;
●
позитивної мотивації навчання, що полягає в створенні
позитивного емоційного клімату, гуманних стосунків педагога і дітей в процесі
навчання, атмосфери ділового співробітництва;
●
наочності навчання, що виражає «золоте правило» дидактики сформульоване
Я.А.Коменським: якщо можливо, то одночасно залучати декілька відчуттів дитини;
●
систематичності і послідовності, що забезпечується
раціональним планування ,визначенням кількості пізнавального матеріалу різного
змісту і встановлення логічної послідовності у поданні його дітям;
●
індивідуального підходу, з врахуванням
індивідуальних і вікових особливостей кожної дитини та диференціації завдань у процесі
навчальної діяльності з врахуванням рівня розвитку дитини;
● практичної цілеспрямованості та важливих спеціальних принципів:
●
забезпечення гігієни і нормальної роботи всіх органів та психофізіологічних
процесів організму дітей;
●
забезпечення взаємозв’язку і взаємозалежності життєдіяльності дитини з
довкіллям (предметним, природним, соціальним) і безпосереднім середовищем, у
якому вона перебуває, та соціальною ситуацією розвитку як єдиною і неповторною
для дошкільного дитинства системою взаємин між дитиною та середовищем;
●
раціональна організація життя та діяльності дітей у дошкільному навчальному
закладі;
●
захист здоров’я, життєдіяльності дитини як у дошкільному навчальному
закладі, так і в сім’ї;
●
своєчасне усунення негативних впливів на життєдіяльність дитини та їх
наслідків; надання своєчасної допомоги;
●
забезпечення взаємозв’язку дошкільного навчального закладу, сім’ї та
громадськості у формуванні безпечної поведінки дітей.
В організації освітньо-виховної роботи з
дітьми з питань безпеки життєдіяльності педагогам варто
керуватися наступними чинниками:
● робота не повинна
обмежуватися лише засвоєнням дітьми норм та правил з безпеки життєдіяльності –
дітей необхідно навчати обачності;
● формувати навички
орієнтування і швидкої реакції в екстремальних ситуаціях ;
● дотримання єдиної
стратегічної лінії у діяльності педагогічного, дитячого та батьківського
колективів.
Завданням
педагогічного колективу закладу дошкільної освіти є:
●
систематична цілеспрямована освітня робота з дошкільниками з вироблення в
їх свідомості стереотипів поведінки в життєвому середовищі, навичок
користування предметами та речами, поведінки в різних екстремальних ситуаціях
тощо;
●
поліпшення якості освітньо-виховної роботи з питань безпеки та захисту
здоров’я дітей від негативних впливів довкілля;
●
вдосконалення теоретичних знань і практичних навичок педагогів та батьків;
●
пропагування здорового способу життя серед педагогів, дітей та їх
родин.
З метою удосконалення
теоретичних знань та практичних навичок педагогів та батьків з формування
у дітей ціннісного ставлення до власного здоров’я та життя та з метою
поліпшення якості освітньо-виховної роботи з питань особистої безпеки та
захисту життя дітей дошкільного віку в ЗДО щорічно проводиться Місячник
«Зелений вогник» «Місячник знань дітьми правил безпеки
життєдіяльності» та «Тиждень безпеки дитини» як форми систематизації
знань дітей про безпечне довкілля.
Висновок: Вся освітня
робота в ЗДО з дітьми дошкільного віку з безпеки
життєдіяльності відповідно вимог Базового компонента дошкільної
освіти повинна забезпечувати їх життєву компетенцію,
зокрема вміти застосовувати здобуті знання, вміння і навички щодо
збереження здоров’я в повсякденній діяльності, не зашкоджуючи як власному, так
і здоров’ю інших людей та дотримуватися правил безпеки життєдіяльності.
Підсумовуючи,
можна відмітити : завдяки правильно організованій роботі діти здобувають
необхідні їм знання та вміння з безпеки життєдіяльності, що стає першим кроком
до усвідомлення власного життя.
Таким чином, за систематичної, планової, поетапної, методично грамотної
роботи педагогів у тісній співпраці з батьками дошкільнята зростають готовими
до безпечного розв’язання життєвих ситуацій у соціальному, предметному та
природному довкіллі.
Розділ 7. Якість наданих освітніх послуг
(додатки)
Якісна освіта – це
освіта, спрямована на формування нової життєво компетентної особистості, це
освіта, яка враховує сутнісні індивідуальні характеристики кожної дитини,
розкриває та розвиває її задатки й обдарування і на цій основі забезпечує
максимальну реалізацію її потенціалу; це освіта, здатна до безперервної
модернізації та інновацій, потенційно спроможна давати адекватні відповіді на
виклики цивілізації; це освіта, яка забезпечує відповідність освітнього процесу
та змісту освіти прийнятим Державним стандартам.
Головне завдання ЗДО –
забезпечити дошкільників якісною освітою, тобто виплекати активну,
самодостатню, інноваційну особистість, здатну вчитися впродовж життя,
орієнтуватися у новому швидкозмінному світі і бути конкурентоспроможною в
ньому.
У 2024-2025 навчальному році у закладі
буде здійснюватись моніторинг життєвої компетентності дітей дошкільного віку за
різними формами дослідження.
Розділ 8. Програмно-методичне забезпечення
освітньої програми
Програми
Автор
Ким, коли затверджені
Комплексні
Дитина.
Освітня програма для дітей від 2 до 7 років.
Кер. Проекту Огневюк
В.О.,
Наук. Ред. Бєлєнька
Г.В.,
Половіна О.А.,
Авт. Кол. Богініч О.Л.,
Коваленко О.В.,
Машовець М.А. та інші..
Розділ 9. Система
внутрішнього забезпечення якості освіти
Для здійснення
моніторингу якості освітнього процесу на 2024 – 2025 навчальний рік укладено
відповідний план вивчення стану освітнього процесу:
Мета: прогнозування
шляхів розвитку КЗДО № 2; діагностування; надання інформації про стан
організації життєдіяльності дітей; стимулювання творчої активності;
вдосконалення системи моніторингу.
№ з/п
Зміст роботи
Узагальнення
матеріалу
Відповідальні
Група
Термін виконання
1
· Підготовка
до нового навчального року
· Створення розвивального
середовища в групах до початку навчального року
інформація
довідка
Директор ЗДО
Вихователь-методист
завідувач господарством
всі
серпень
2
Зміст та якість
пер-спективного планування
інформація
Вихователь-методист.
всі
вересень-жовтень
Дотримання режиму дня та рухового режиму дня
з урахуванням вимог програми
Доповідна
Вихователь-методист
всі
вересень-жовтень
3
Створення умов для
полегшення адаптації дітей раннього віку
звіт
Вихователі раннього віку
І мол.
вересень-жовтень
Готовність педагогів до проведення занять
Доповідна
Директор ЗДО
Вихователь-методист
Всі педагоги
вересень
січень
5
Стан дотримання вимог
ведення ділової документації відповідно до нормативних вимог
аналіз
Директор ЗДО
Вихователь-методист
педагоги,
адміністрація
жовтень
7
Організація роботи з БЖД
Доповідна
Директор ЗДО
Вихователь-методист
всі
жовтень
8
Особиста гігієна
працівників
інформація
Сестра медична старша
колектив
листопад
9
Стан захворюваності
вихованців
інформація
Сестра медична старша
всі
Листопад
грудень
10
Стан роботи з
батьками
інформація
Вихователь-методист
усі
Листопад-грудень
11
Охорона праці в закладі
звіт
Директор ЗДО
Вихователь-методист
колектив
грудень
Виховання культурно-гігієнічних навичок та
передумов трудової діяльності
довідка
Директор ЗДО
Вихователь-методист
Імол.група
грудень
12
Дотримання режиму прогулянок та провітрювання при-міщень
інформація
Сестра медична старша
Всі
грудень
13
Стан роботи щодо
харчування дітей
аналіз
Директор ЗДО
Сестра медична старша,
Голова ПК
всі
щоквартально
14
Організація роботи в ІІ половину дня
Доповідна
Вихователь -методист
вибірково
січень
16
Дотримання та стан пожежної
безпеки
інформація
Завідуюча господарством
всі
лютий
17
Формування рухової компетентності дитини
Довідка
Директор ЗДО,вихователь- методист
Серед. група
лютий
18
Систематично здійснювати
контроль за роботою всіх категорій працівників
Інформація
Директор ЗДО
Вихователь-методист
колектив
березень
19
Організація соціального
захисту дітей
інформація
вихователь- методист
усі
березень
20
Формування передумов навчальної діяльності
Довідка
Директор ЗДО
Вихователь-методист
Старша група
Березень
Моніторинг в закладі
дошкільної освіти проводиться відповідно до: Закону України «Про освіту»,
Закону України «Про дошкільну освіту», Порядку проведення моніторингу якості
освіти та розробленого Положення про внутрішню систему забезпечення якості
освіти в Комунальному закладі дошкільної освіти
№2 Березівської міської ради Одеської області.
Для організації та
проведення моніторингу досягнень дітей дошкільного віку використовується
посібник «Моніторинг досягнень дітей дошкільного віку згідно з Базовим компонентом
дошкільної освіти: методичний посібник/за заг.ред. Т.В.Киричук, О.М.Кулик,
Н.М.Шаповал.- Тернопіль: Мандрівець, 2021.-184с. та Шкала оцінювання якості
освітнього процесу в закладах дошкільної освіти ECERS -3.
Основні методи проведення дослідження під час моніторингу:
опитування (анкетування, інтерв’ювання), тестування, спостереження за
освітнім процесом та освітньою діяльністю у закладах освіти, фокус-група,
аналіз документації закладу освіти, аналіз статистичних даних про стан системи
освіти за встановленими формами звітності, інші методи, визначені у Програмі.
За результатами
здійснення моніторингових процедур педагоги планують корекційну діяльність з
дітьми раннього та дошкільного віку, а також індивідуальну роботу.
ЗДО здійснює планування
методичної роботи також з урахуванням цих результатів.